شنبه، مهر ۲۱، ۱۳۸۶

گفت وگو♦ سينماي ايران



ليلا اوتادي از بازيگران جوان سينماي ايران است که با حضور در فيلم هاي فرش ايراني وبيد مجنون به شهرت رسيد. ‏با اوتادي گفتگويي ترتيب داده و درآن ديدگاه هاي اين جوان بازيگر نسبت به "بازيگري"‏‎ ‎را جويا شده ايم. ‏
‏‏ حرف هاي ليلا اوتادي‏<‏strong‏>همه شهرت را دوست دارند<‏strong‏>‏
‏<‏strong‏>علاقه شما به بازيگري از چه چيزي نشات گرفت؟آيا از اين کار به غير از مسئله هنر بازيگري به چيز ‏ديگري هم مي انديشيديد؟<‏‎/strong‏>‏شهرت مقوله اي است که براي همه جذاب است، اما رسيدن به شهرت يا ستاره شدن دليل علاقمندي من به بازيگري ‏نبود. من آدم تنوع طلبي هستم و دوست دارم همه چيز را تجربه کنم. احساس کردم از طريق بازيگري مي توانم موقعيت ‏هاي مختلف با آدم هاي گوناگون تجربه کنم. ‏
‏<‏strong‏>اغلب فيلم هايي که بازي کرده ايد، فيلم هايي بوده اند که بر شهرت بازيگران اتکا داشتند و به نوعي سينماي ‏گيشه محسوب مي شدند. اين اتفاق ناشي از نوع انتخاب هاي شماست يا اينکه به شما پيشنهاد شده و چاره ديگري به غير ‏از انتخاب آنها نداشتيد؟<‏‎/strong‏>‏‎ ‎قدرمسلم پيشنهادها بودند که مرا به اين سمت کشيدند. تصور من اين است که در سينماي ايران براي يک بازيگر بايد ‏زماني براي تجربه هاي متعدد به وجود بيايد تا او مسير اصلي خود را با توجه به قابليت هايش پيدا کند. از آنجايي که ‏تعداد بازيگران در سينماي ما بسيار کم هستند بنابراين اغلب انتخاب مي شوند تا انتخاب کنند. ‏
‏<‏strong‏>با اين تفاصيل اگر مجال انتخاب با شما باشد، گرايش به چه نوع سينمايي داريد؟‎ ‎سينماي گيشه اي يا سينمايي ‏که به عنوان سينماي هنري و مبتنبي بر انديشه شناخته مي شود؟<‏‎/strong‏>‏من سينماي فرهنگي را نيز تجربه کرده و با کارگرداني چون مهرجويي و مجيدي هم همکاري داشته ام. اما سينماي بدنه ‏هم به نظر من قشنگ است و براي من تجربه جذاب ولذت بخشي بود. اما درمورد انتخابم بايد بگويم که هر جا هر نقشي ‏به نظرم خوب باشد آن را انتخاب و بازي مي کنم. ‏
‏<‏strong‏>علاوه بر بازي در فيلم هاي"بيد مجنون" و"فرش ايراني"دراين حيطه پيشنهادي را داشته ايد که از بازي در ‏آن سرباز زنيد؟<‏‎/strong‏>‏بله بوده، ولي بهتر است که اسم نياورم. من معتقدم که يک نقش تاثيرگذار و کليدي در يک فيلم گيشه اي به مراتب تجربه ‏بهتري نسبت به يک نقش کوتاه در سينماي فرهنگي است. هرچند که سينماي ما اغلب مرد محور است و کمتر زنان ‏محوريت فيلم ها را برعهده دارند. من سعي کرده ام نقش هايي را بازي کنم که اگر داراي محوريت نيست لااقل به چشم ‏بيايد. ‏
‏<‏strong‏>به نظرتان مهم ترين عامل فروش يک فيلم چيست؟<‏‎/strong‏>‏بازيگر. ولي آيتم هاي ديگري چون کارگردان و فيلمنامه نويس و... هم دخالت دارند. ‏
‏<‏strong‏>پس چه مي شود که يک فيلم با تعداد زياد بازيگران چهره نمي فروشد؟<‏‎/strong‏>‏اين به شرايط و زمان اکران و تبليغات فيلم بستگي دارد. به هرحال همه عوامل درکنار هم فيلم را با اهميت جلوه مي ‏دهند. اما حضور بازيگر يا ستاره مهم ترين نکته در فروش فيلم است. ‏
‏<‏strong‏>فکر مي کنيد چه عواملي باعث مي شود تا يک بازيگر تبديل به يک بازيگر ستاره بشود؟<‏‎/strong‏>‏به نظرم با ارائه يک بازي خوب و يا يک چهره خوب نمي تواند ستاره شود. ستاره شدن يک امرانتخابي است که عده ‏اي تصميم مي گيرند که يک نفر ستاره شود و او ستاره مي شود؛ همين. ‏
‏<‏strong‏>يعني معتقديد مردم و مخاطب هيچ نقشي در تبديل بازيگران به ستاره ندارند؟<‏‎/strong‏>‏نه. همان طور که گفتم خواسته و تصميمات گروهي براي ستاره پروري است. ‏
‏‏<‏strong‏>شما علاقمنديد تا تبديل به يک بازيگر/ستاره شويد و يا اينکه بازيگري حرفه اي جهت ارائه نقش هاي ‏متفاوت و سخت؟<‏‎/strong‏>‏من فکر مي کنم بازيگرحرفه اي شدن يا بودن آرزوي هرکسي است اما من دوست دارم توانايي هايم را براي ارائه هر ‏نقشي بالا ببرم. ‏
‏<‏strong‏>براي رسيدن به اين هدف از چه راهکارهايي بهره مي بريد؟<‏‎/strong‏>‏من فکر مي کنم جداي از اينکه يک بازيگر بايد به روش ها ومتدهاي بازيگري آشنايي داشته باشد، يکي از مهم ترين ‏گزينه ها ديدن فيلم باشد. خواندن کتابهاي تئوريک درباره بازيگري هم بي تاثير نيست. ‏
‏<‏strong‏>آيا تجربه در اين روند تاثيري ندارد؟<‏‎/strong‏>‏تجربه درهمان يک يا دو سال اول براي بازيگر ايجاد مي شود و ترس بازيگر از بين مي رود. ‏
‏<‏strong‏>به نظرتان بازيگري يک مقوله اکتسابي است يا ذاتي؟<‏‎/strong‏>‏هردو. من خودم تا به حال فکر مي کردم که بازيگري کاملاً يک امر ذاتي است اما با توجه به خواندني ها وديدني ها و ‏به قول شما تجربه ها به اين نتيجه رسيدم که اين امر فقط نمي تواند ذاتي باشد. ‏
‏<‏strong‏>نقش بيشتر توسط بازيگر شکل مي گيرد يا اينکه کارگردان تاثير بيشتري براي رسيدن بازيگر به نقش ‏دارد؟<‏‎/strong‏>‏اين بازيگر است که ابتدا با توجه به ذهنيات و توانايي هايش اين کار را انجام مي دهد، ولي بعد در تبادل نظر با ‏کارگردان آن را به پختگي مي رساند. ‏
‏<‏strong‏>براي انتخاب نقش چه معيارهايي داريد؟<‏‎/strong‏>‏ابتدا فيلمنامه برايم اهميت دارد و نوع نقشي که قرار است بازي کنم. کارگردان و درنهايت بازيگر مقابلم. ‏
‏<‏strong‏>در حال حاضر مشغول چه کاري هستيد؟<‏‎/strong‏>‏يک قرارداد براي فيلم سپيده دم به تهيه کنندگي آقاي فرح بخش دارم. فيلم چهارانگشتي آماده اکران و تله فيلم بيرون از ‏بهشت را هم آماده نمايش از تلويزيون است. ‏

هیچ نظری موجود نیست: