سريال روز♦ تلويزيون
سيروس مقدم متولد 1333 آبادان و فارغ التحصيل رشته نقاشي از دانشکده هنرهاي زيباست. او از سال 1357 با سمت منشي صحنه در فيلم به نمايش در نيامده قصه خيابان دراز به کارگرداني محسن تقوايي وارد سينما شد. بعدها دستيار کارگرداني، طراحي صحنه و لباس و فيلمنامه نويسي را نيز تجربه کرد. در 1370 با گرگ هاي گرسنه کارگرداني را آغاز کرد و سال بعد شکوه بازگشت را مقابل دوربين برد. ولي ناکامي هر دو فيلم سبب شد تا به ساخت مجموعه هاي تلويزيوني رو بياورد. موفقيت و محبوبيت سريال هاي وي از جمله مسافر، نرگس و ريحانه سبب شد تا براي تماشاگران تلويزيون و مديران شبکه هاي مختلف چهره اي شناخته شده گردد. او که يکي از پرکارترين کارگردان هاي به شمار مي رود، هم اکنون سريال اغما را روي آنتن دارد. اين مجموعه تلويزيوني که همچون ديگر برنامه هاي مناسبتي شبکه اول سيما براي پخش در ماه رمضان توليد شده، مانند کارهاي پيشين مقدم موفق شده تا به سرعت تماشاگراني ثابت براي خود فراهم کند.
.
اغما
نويسنده: داريوش مختاري، عليرضا افخمي. کارگردان: سيروس مقدم. تهيه کننده: رضا جودي. طراح صحنه و لباس: سيامک احصايي. طراح گريم: مجيد اسکندري. دستيار کارگردان: افشين سنگ چاپ. منشي صحنه: فهيمه کمالي. مدير فيلمبرداري : اميرمعقولي. تدوين : مهدي جودي، خشايار موحديان. مدير تدارکات : سيد رسول حاتمي، وحيد مرادي. نورپرداز: شهاب علي بخشي. صدا بردار: فرشيد احمدي. صداگذاري: مهرشاد ملکوتي. تيتراژ: مهدي جودي. مدير توليد: علي ابراهيمي. مجري طرح: مهدي گلستانه- موسسه فرهنگي ميثاق فيلم. موسيقي: کارن همايون فر. جلوه هاي ويژه : عباس شوقي. محصول شبکه اول سيما.
بازيگران :امين تارخ شيرين بينا، ايرج نوذري، لعيا زنگنه، نفيسه روشن، حامد کميلي،عبدالرضا اکبري، شيوا خنياگر، صدرالدين حجازي، افشين سنگ چاپ، فرحناز منافي ظاهر، غزاله جزايري،تورج فرامرزيان، حبيب ا... حداد و ناصر ممدوح
خلاصه داستان: پزشک جراحي معروف به پنجه طلايي به علت بيماري همسرش بر سر دو راهي قرار مي گيرد. همسرش از او مي خواهد که وي را عمل کند و دکتر پس از کش و قوس هاي فراوان اين کار را انجام مي دهد. ولي اتفاقات غيرطبيعي و غير منتظره اي پس از آن رخ مي دهد...
درام خوش ساخت
چند سالي است که در شبکه هاي سيما ساخت سريال هاي مناسبتي رايج شده است و هر ساله با فرا رسيدن ماه رمضان گروه هاي سريال ساز شبکه ها پروژه هاي خود را براي اين ماه به جلوي دوربين مي برند. اين امر باعث شکل گيري وضعيتي مثبت در ميان مجموعه سازان تلويزيوني شده است و علت آن هم رقابت به وجود آمده بين آنها براي بهتر عرضه کردن اثرشان و جذب مخاطب بيشتر مي باشد. شايد تا دو- سه سال پيش مديران شبکه ها به صورت سطحي و غير جدي به اين مقوله نگاه مي کردند اما در يکي دوساله اخير به صورت مداوم و پيگير و از چند ماه جلوتر شبکه ها درگير ساخت سريال هاي ماه رمضان خود مي شوند. سيروس مقدم يکي از کارگردانان موفق و پرکار تلويزيون است و در کارنامه کاري خود سابقه ساخت سريال هاي بيشماري با موضوعات و تم هاي متفاوت دارد. او در اکثر موارد آثاري قوي و جذاب ارائه داده که از ميان آنها مي توان به سريال هاي پر مخاطب " نرگس"، " پليس جوان" و... اشاره کرد.
اما سيروس مقدم در تجربه جديد خود با "اغما" به سراغ مضموني رفته است که براي او به نوعي تجربه ايي جديد و نو محسوب مي شود. "اغما" داستان و مضموني ماورايي و فرا زميني دارد. دکتر پژوهان "امين تارخ" جراح متخصص و مجربي است که در کشور جزو جراحان طراز اول محسوب مي شود. همسر او، مولود "شيرين بينا" به عارضه مغزي دچار شده و از وي تقاضا مي کند تا او را عمل کند. دکتر ابتدا در تنگنا قرار مي گيرد اما درنهايت مي پذيرد که همسرش را عمل کند. مولود در هنگام عمل جان خود را از دست مي دهد و دکتر براي تسلاي غم خود به خانه ويلايي خود پناه مي برد. در همين هنگام مرد و زني که دخترشان دچار ضربه مغزي شده به سراغ دکترمي روند و از او تقاضا مي کنند که دخترشان را عمل کند. دکتر پس از اصرار هاي فراوان پدر و مادر دختر مي پذيرد. دراتاق عمل دختر در حالت بيهوشي با دکتر به گفت و گو مي پردازد و نقطه بيماري را به او گوشزد مي کند. دکتر پس از جراحي داستان را براي همکاران خود بازگو مي کند اما دکتر برديا "لعيا زنگنه" و دکتر جودت "ايرج نوذري" حرف هاي او را به حساب خيالات و فشار ناشي به علت از دست دادن همسرش مي پندارند. در همين زمان مردي ناشناس "حامد کميلي" که از دوستان قديمي دکتر است به خانه ويلايي او مي آيد. او توانايي پيش بيني حوادث را دارد. پري "نفيسه روشن" به رفتارهاي پدرش شک مي کند و نگران حال او مي شود. پري براي مراقبت بيشتر از پدر به باغ مي رود و...
ساختمان فيلمنامه درعين حال که ساده و روان مي باشد اما از جذابيت و گيرايي انکار ناشدني برخوردار است. گره ها در فيلمنامه به درستي در کنار هم چيده شده اند و هر اتفاق علت اتفاق بعد از خود مي شود بنابراين مخاطب ناخودآگاه مجبور است داستان را دنبال کند. در واقع نويسنده به خوبي از تکنيک نوشتاري در خلق کشمکش تصاعدي سود مي جويد. پرداخت درست شخصيتها و ديالوگ نويسي مناسب از نقاط مثبت سريال محسوب مي شود. در واقع ديالوگ علاوه بر پيشبرد داستان و روايت به بازگويي و واگويه هاي دروني شخصيت ها به خوبي کمک مي کند و اين عاملي است که در کمتر اثري ديده مي شود. مقدم هم در مقام کارگردان توانايي خود را در خلق اين گونه فضاها به رخ مي کشد. دکوپاژ مناسب، تدوين موازي و متقاطع، ميزانسن هاي پيچيده و سکانس پلان هاي بيشمار از نکات برجسته کارگرداني او به شمار مي رود. انتخاب رنگ مناسب براي هر شخصيت- گريم اغراق نشده و نامحسوس – موسيقي متناسب با صحنه ها و رويدادها ازجمله نقاط قوت سريال محسوب مي شود. اما از همه اين نکات که بگذريم از انتخاب بسيار مناسب بازيگران به سادگي نمي توان گذشت. امين تارخ در نقش دکتر پژوهان بازي درخشان و قدرتمندانه اي از خود برجاي مي گذارد. در واقع تارخ از آن دسته بازيگراني ست که بسيار بر ابزار کارش مسلط است. او تلفيق مناسبي از تکنيک و غريزه را در بازيگري مورد استفاده قرار مي دهد که شايد کمتر بازيگري در ايران توانايي چنين کاري را داشته باشد. ديگر بازيگران هم در کنار او به خوبي نقش خود را ايفا مي کنند که به لعيا زنگنه، ايرج نوذري و حامد کميلي مي توان اشاره کرد. "اغما" مجموعه خوش ساخت و پر مخاطبي است که نشان از قريحه و حرفه اي بودن عوامل دست اندر کار آن دارد.
اشتراک در:
نظرات پیام (Atom)

هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر