شنبه، مهر ۲۱، ۱۳۸۶

گفت وگو ♦ تلويزيون



‏امين تارخ متولد 1332 شيراز و فارغ التحصيل رشته هنرهاي نمايشي و داراي مدرک کارشناسي ارشد و مديريت امور ‏فرهنگي است. تارخ بازيگري را از تئاترهاي دانشجويي آغاز کرد و با شهر من شيراز در دهه 1350 حضور در برابر ‏دوربين را تجربه کرد. اما سال ها بعد و با سريال سربداران بود که به عنوان بازيگري توانا شناخته شد. او که با بازي ‏در فيلم مرگ يزدگرد[بهرام بيضايي، 1361] کار در حيطه سينما را نيز آغاز کرده بود، در طول دو دهه گذشته نقش ‏هايي متفاوت در برابر دوربين سينما و تلويزيون بازي کرد. بازي تکنيکي وتسلط او برنقش ازنکات مثال زدني کارهاي ‏اوست. تارخ امسال در نقش دکترپژوهان سريال "اغماء" ظاهر شده، سريالي که با استقبال کم نظيرمخاطبان مواجه شده ‏است. به همين بهانه گفتگويي با اوانجام داده ايم. ‏
‏گفت و گو با امين تارخ‎‎ديگر نبايد دنبال ايسم باشيم‎‎
‎‎به اعتقاد شما، آمادگي ذهني مخاطب تلويزيون، در باور تماشاگر و برقرارکردن ارتباط راحت تر با ‏داستاني مثل اغماء تاثيرگذار بوده ؟‎ ‎بله، اگرما سابقه اين چنيني درزمينه مطرح کردن معاني نداشتيم، ابداً نمي توانستيم تماشاگررا پاي تلويزيون بنشانيم. ‏حتما يک سابقه ذهني، دو يا سه دهه اي از طريق همين سينما وت لويزيون داشته است که الان ما مي توانيم او را امروز ‏پاي تلويزيون نگاه داريم و يک سلسله معاني پيچيده و غيرقابل تحمل دردهه هاي گذشته را براي او مطرح کنيم. ‏
‏<‏strong‏>به نظر شما، جدا از باور تماشاگر، چقدر در نشان دادن فضاهاي سوررئال دراين داستان ها موفق عمل کرده ‏ايم؟<‏‎/strong‏>‏به نظر من درجه رضايت تماشاگر نشان دهنده اين مسئله است. ما عکس العمل مردم را درباره لااقل اين دو مجموعه ‏يعني اغماء و ميوه ممنوعه مي بينيم. بازخورد اين کارها نشان مي دهد که اگر به تماشاگرپيچيده ترين و سخت ترين ‏مفاهيم در قالب يک نمايش وقصه درست القاء شود مي نشيند و با گارد باز دنبال مي کند و قضاوتش را مي کند، ما هم ‏همين مسئله را مي خواهيم. يعني نشاندن ميليون ها آدم پاي تلويزيون با ارائه يک محتواي خيلي پيچيده، قبول کنيد اين ‏مسئله کار ساده اي نيست! و اين اتفاقي است که دو سه سال يا بيشتر است که در تلويزيون ما رخ مي دهد. ‏
‏<‏strong‏>در مجموعه اغماء و مخصوصاً دو شخصيت دکترپژوهان و الياس، تماشاگر بر اساس داستان بعضي مواقع ‏شاهد بازي سوررئال است که قرار است فضايي خارج از فضاي رئال را نشان دهد. براي باور بهتر و بيشتر تماشاگر ‏در اين زمينه چه تمهيداتي انديشيديد؟<‏‎/strong‏>‏به اعتقاد من دراينجا يک نکته مهم وجود دارد و آن اين است که ما از طريق جان خودمان با جان تماشاگر ارتباط ‏برقرارمي کنيم. يعني همه چيز بايد ازتن در بيايد تا برتن بنشيند. به نظرم ديگر نبايد دنبال ايسم باشيم . اگر بخواهيم ‏احياناً به دنبال ايسم ها حرکت کنيم بايد بگويم که سريال اغماء نشان دهنده يک فضاي سوررئاليسم است که در کنارش ‏يک رئاليسم در حال حرکت است. فضا يک فضاي سوررئال است اما دردل اين سوررئاليسم يک رئاليسم و واقعگرايي ‏درحال جريان است که ما آن را باورمي کنيم و به جهت اينکه با آن همذات پنداري مي کنيم . ‏
‏‏<‏strong‏>اينکه بحث از دل برآيد لاجرم بر دل نشيند را مطرح مي کنيد، معتقد هستيد که در اين جنس از کار بازيگر ‏نمي تواند از تکنيک کمک بگيرد؟ در حالي که ما به کرات مي بينيم که شخص امين تارخ در اين مجموعه، از تکنيکش ‏در کنارحس سود برده است؟<‏‎/strong‏>‏خب طبيعي است، مقوله تکنيک به تنهايي کفايت نمي کند. مقوله حس هم به تنهايي کفايت نمي کند. فکرمي کنم تکنيک ‏کاتاليزوري است در اختيار و خدمت حس و احساس. هنرپيشه همزمان بايد به تکنيک و حس اش مسلط باشد. ‏
‏<‏strong‏>نظرتان در مورد کارگرداني کار و شخص سيروس مقدم؟<‏‎/strong‏>‏درزمينه کارگرداني به اعتقاد من يک مقدار، مسئوليت سنگين تراست. چون يک کارگردان بايد بستري به وجود بياورد ‏که عده اي به عنوان بازيگرديده بشوند. بنابراين بايد بگويم اين مسئوليت سنگين را سيروس مقدم به خوبي و شايستگي ‏مي شناسد و ثابت کرده که فيلم و سريال قصه گو را خوب مي شناسد و با مجموعه اغماء ثابت کرده، روايت داستاني را ‏که قراراست به معاني و مفاهيم پيچيده بپردازد و به عمق وجود انسان برود را هم بلد است. ‏
‏<‏strong‏>ازبازيگراني که در مجموعه "اغماء" کنارتان حضور دارند هم صحبت کنيد. چقدر به عنوان يک همکار با ‏سابقه و پيشکسوت نسبت به کار آنها نظر و پيشنهاد داشتيد؟<‏‎/strong‏>‏ببينيد! سرکارخانم لعيا زنگنه يک هنرپيشه حرفه اي و صاحب موقعيت هستند و راجع به کارشان شناخت و آگاهي لازم ‏را دارند. آقاي نوذري هم به همين ترتيب. ‏
‏‏<‏strong‏>وحامد کميلي در نقش الياس و شيطان چطور؟<‏‎/strong‏>‏درمورد حامد کميلي بايد بگويم، او آينده بسياردرخشاني دارد. به دليل اينکه خوب آموخته و باورکرده که فروتني، ‏تواضع و عدم تعجيل يک خصيصه بارز براي يک هنرپيشه جوان است. به همين دليل نمي توانم ازحامد کميلي به ‏عنوان يک بازيگر جوان به معناي ناپخته ياد کنم. مي توانم بگويم او يک بازيگرجوان پخته است. اما به دليل سن و ‏سالش، طبيعي است که کم تجربه باشد. او يک بازيگرخلاق و با هوش است. ‏
‏<‏strong‏>بقيه سريال هاي ماه مبارک رمضان را هم مي بينيد؟<‏‎/strong‏>‏متاسفانه به دليل اينکه درحال ضبط سريال "اغماء" هستيم. موفق نشدم تمام سريال ها را دنبال کنم، اما بخش هايي ‏ازمجموعه "ميوه ممنوعه" را ديدم، به نظرمن بازخورد خوبي ميان مردم داشته است. متاسفانه دو سريال ديگر را چون ‏پخش آن همزمان با کار ما بود نتوانستم ببينم. ‏

هیچ نظری موجود نیست: