سريال روز♦ تلويزيون
سريال تلويزيوني ميوه ممنوعه به کارگرداني حسن فتحي هم اکنون در حال پخش از شبکه دوم سيما است. اين مجموعه که به مناسبت نمايش در ماه رمضان تهيه شده، تا اين لحظه بازخورد مناسبي در ميان تماشاگران داشته است. علت عمده اين بذل توجه در کنار کارگرداني مسلط حسن فتحي، بازي درخشان علي نصيريان است که تجربه موفق سال ها حضور در صحنه تئاتر، سينما و تلويزيون را دارد. همکارمان مهدي شکيبايي نگاهي به اين مجموعه و عوامل موفقيت آن انداخته است....
خوش پرداختميوه ممنوعه
کارگردان: حسن فتحي. نويسنده : عليرضا کاظمي پور، عليرضا نادري. تهيه کننده : اسماعيل عفيفه. طراح صحنه ولباس : پيام فروتن. دستياراول کارگردان: محمد رضا رستمي. دستياردوم کارگردان : درنا مدني. منشي صحنه : شهره فهيمي. طراح گريم: مهين نويدي. دستيارگريم : زهره صمدي.، تدوين : بابک رضا خاني. مديرفيلمبرداري : حسين احمدي، محمد زهي. موسيقي : احسان خواجه اميري، ميثم مروستي. مديرتدارکات : مرتضي کريمي. صدابردار: خسروکيوانمهر. دستيارصحنه: نازنين خزاعي، احسان بشيري. حمل ونقل: سيد محمد صالحي. خواننده : احسان خواجه اميري.
بازيگران : علي نصيريان، هانيه توسلي، گوهر خيرانديش، اميرجعفري، عمارتفتي، کاظم بلوچي، هرمزهدايت، طنازطباطبايي، نيما رئيسي، شبنم فرشاد جو، زهره صمدي، عليرضا بهرامي، آيدا يزداني، عباس نجيب، مريم فروند.
خلاصه داستان: حاج فتوحي معتمد بازار و محل به خاطر شراکت با دختري بنام هستي دل به اومي بندد، پس از اين اتفاق خانواده فتوحي دچار گرفتاري هاي بيشماري مي شود.
فرآيند اقتباس همواره پروسه پيچيده و روندي دشواراست، ولي خوشبختانه بهترين آثار چند ساله اخير سينما و تلويزيون ماحصل فرايند اقتباس بوده. متون ايراني و ادبيات ايراني دستمايه گران بهايي براي اين گونه ادبي به شمارمي رود که متاسفانه کمتر کارگرداني در ايران به سراغ چنين شيوه ايي براي ساخت آثار خود رفته است. حسن فتحي يکي ازکارگردان هاي خوش ذوق و خلاق تلويزيون است که علاوه بر کارگرداني، نويسندگي اکثر آثارش را نيز خود به عهده دارد. فتحي کارحرفه اي و جدي خود را با ساخت سريال "پهلوانان نمي ميرند" آغاز کرد و در سال هاي بعد ازآن مجموعه هاي پر بيننده اي را به تصوير کشيد که "شب دهم" و "مدارصفر درجه" از آن جمله اند.
اين بارفتحي فيلمنامه اي را دستمايه کارخود قرار داده است که خود مسئول نگارش آن نبوده است و علاوه بر آن با فيلمنامه اي رو در روست که ازچند اثر بي نظير در قصه پردازي هايش وام گرفته است که داستان شيخ صنعان يکي از آنهاست. فيلمنامه از ساختماني منسجم و صحنه پردازيهاي فوق العاده اي برخوردار است. درواقع نويسنده همزمان چندين داستان را در کنار هم به مخاطب عرضه مي کند و مخاطب در کنار پيگيري داستان اصلي با داستان هاي کوتاه و موثر ديگري هم مواجه مي شود که ارتباط منطقي و درستي با رويداد اصلي داستان دارند.
شراکت حاج فتوحي "علي نصيريان" با هستي "هانيه توسلي" بر سر کارخانه ورشکسته پدرهستي "هرمزهدايت" بهانه اي مي شود تا تعادل جهان شخصيت ها دچارتزلزل و دگرگوني شود. درواقع اين اتفاق و مهم تر از آن دل بستن حاج فتوحي به هستي عنصر اصلي برهم زننده نظم در جهان داستان مي شود و نويسنده در خلال اين بي نظمي نقبي هم به مشکلات ريشه دار اجتماعي مي زند و به نکاتي اشاره مي کند که جامعه در حال حاضر با آنها دست به گريبان است. شکاف بين نسلها، رانت خواري، بيکاري، عدم امنيت شغلي، اضطراب جمعي و... ازنکاتي است که نويسنده به طورضمني به آنها پرداخته است.
ديالوگ يکي ازاصلي ترين عناصر يک درام بشمارمي آيد و اگربه درستي از آن استفاده شود کمک شاياني به شناخت شخصيت ها، انگيزه ها و علائق آنها مي کند و جهان داستان را به درستي خلق مي کند. ديالوگ ها دراين فيلمنامه با ذکاوت و هوشمندي ستودني به نگارش درآمده است. ديالوگ ها متناسب با پيشينه فرهنگي – شغلي هرشخصيت نوشته شده است و مخاطب در برخورد با شخصيت ها بدون هيچ خللي ويژگي هاي گفتاري آنها را مي پذيرد و باورمي کند. فتحي درمقام کارگردان درمواجهه با چنين فيلمنامه اي دکوپاژي مناسب و روان را طراحي کرده است. قاب بندي هاي ترکيبي، پلان سکانس هاي پيچيده و ترکيب بندي مناسب با رويدادها ازجمله نقاط قوت دکوپاژ او به شمارمي رود.
يکي ديگر ازعناصري که فتحي به خوبي آن را انتخاب کرده، انتخاب بازيگران مناسب براي شخصيت ها مي باشد. بازي استاد نصيريان در نقش حاج فتوحي فصل جديدي در کارنامه کاري او به حساب مي آيد. انتخاب حرکات استيليزه، انتقال حس ها ازطريق چشم از نکات بارز بازي نصيريان به شمارمي آيد. در نقطه مقابل نصيريان گوهر خيرانديش قراردارد که ايفاگر نقش همسر اوست، خيرانديش نگاه و رويکردي متفاوت به نقش دارد، شايد هر بازيگر ديگري جاي او بود تصويري کليشه اي از زني خانه دار و متمول ازخود به نمايش مي گذاشت اما خيرانديش با تحليل درست نقش به لايه هايي ازنقش مي پردازد که کمتر کسي در مواجهه با چنين شخصيتي به آنها توجه مي کند. امير جعفري درنقش "جلال" و هانيه توسلي در نقش "هستي" نيز بازي هاي قابل توجهي از خود به نمايش مي گذارند. "ميوه ممنوعه" درامي خوش ساخت و پرداخت مي باشد که نقطه عطفي درکارنامه کاري فتحي به حساب مي ايد.
اشتراک در:
نظرات پیام (Atom)

هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر