شنبه، مهر ۲۱، ۱۳۸۶

سريال روز♦ تلويزيون


‏سريال تلويزيوني ميوه ممنوعه به کارگرداني حسن فتحي هم اکنون در حال پخش از شبکه دوم سيما است. اين ‏مجموعه که به مناسبت نمايش در ماه رمضان تهيه شده، تا اين لحظه بازخورد مناسبي در ميان تماشاگران ‏داشته است. علت عمده اين بذل توجه در کنار کارگرداني مسلط حسن فتحي، بازي درخشان علي نصيريان ‏است که تجربه موفق سال ها حضور در صحنه تئاتر، سينما و تلويزيون را دارد. همکارمان مهدي شکيبايي ‏نگاهي به اين مجموعه و عوامل موفقيت آن انداخته است.... ‏
‏‎‎خوش پرداخت‏‎‎ميوه ممنوعه
کارگردان: حسن فتحي. نويسنده : عليرضا کاظمي پور، عليرضا نادري. تهيه کننده : اسماعيل عفيفه. طراح ‏صحنه ولباس : پيام فروتن. دستياراول کارگردان: محمد رضا رستمي. دستياردوم کارگردان : درنا مدني. ‏منشي صحنه : شهره فهيمي. طراح گريم: مهين نويدي. دستيارگريم : زهره صمدي.، تدوين : بابک رضا ‏خاني. مديرفيلمبرداري : حسين احمدي، محمد زهي. موسيقي : احسان خواجه اميري، ميثم مروستي. ‏مديرتدارکات : مرتضي کريمي. صدابردار: خسروکيوانمهر. دستيارصحنه: نازنين خزاعي، احسان بشيري. ‏حمل ونقل: سيد محمد صالحي. خواننده : احسان خواجه اميري. ‏
بازيگران : علي نصيريان، هانيه توسلي، گوهر خيرانديش، اميرجعفري، عمارتفتي، کاظم بلوچي، ‏هرمزهدايت، طنازطباطبايي، نيما رئيسي، شبنم فرشاد جو، زهره صمدي، عليرضا بهرامي، آيدا يزداني، ‏عباس نجيب، مريم فروند. ‏
خلاصه داستان: حاج فتوحي معتمد بازار و محل به خاطر‎ ‎شراکت با دختري بنام هستي دل به اومي بندد، پس ‏از‎ ‎اين اتفاق خانواده فتوحي دچار گرفتاري هاي بيشماري مي شود. ‏

فرآيند اقتباس همواره پروسه پيچيده و روندي دشواراست، ولي خوشبختانه بهترين آثار چند ساله اخير سينما و ‏تلويزيون ماحصل فرايند اقتباس بوده. متون ايراني و ادبيات ايراني دستمايه گران بهايي براي اين گونه ادبي به ‏شمارمي رود که متاسفانه کمتر کارگرداني در ايران به سراغ چنين شيوه ايي براي ساخت آثار خود رفته ‏است. حسن فتحي يکي ازکارگردان هاي خوش ذوق و خلاق تلويزيون است که علاوه بر کارگرداني، ‏نويسندگي اکثر آثارش را نيز خود به عهده دارد. فتحي کارحرفه اي و جدي خود را با ساخت سريال "پهلوانان ‏نمي ميرند" آغاز کرد و در سال هاي بعد ازآن مجموعه هاي پر بيننده اي را به تصوير کشيد که "شب دهم" و‎ ‎‏"مدارصفر درجه" از آن جمله اند. ‏
اين بارفتحي فيلمنامه اي را دستمايه کارخود قرار داده است که خود مسئول نگارش آن نبوده است و علاوه بر ‏آن با فيلمنامه اي رو در روست که ازچند اثر بي نظير در قصه پردازي هايش وام گرفته است که داستان شيخ ‏صنعان يکي از آنهاست. فيلمنامه از ساختماني منسجم و صحنه پردازيهاي فوق العاده اي برخوردار است. ‏درواقع نويسنده همزمان چندين داستان را در کنار هم به مخاطب عرضه مي کند و مخاطب در کنار پيگيري ‏داستان اصلي با داستان هاي کوتاه و موثر ديگري هم مواجه مي شود که ارتباط منطقي و درستي با رويداد ‏اصلي داستان دارند. ‏

شراکت حاج فتوحي "علي نصيريان" با هستي "هانيه توسلي" بر سر کارخانه ورشکسته پدرهستي ‏‏"هرمزهدايت" بهانه اي مي شود تا تعادل جهان شخصيت ها دچارتزلزل و دگرگوني شود. درواقع اين اتفاق و ‏مهم تر از آن دل بستن حاج فتوحي به هستي عنصر اصلي برهم زننده نظم در جهان داستان مي شود و نويسنده ‏در خلال اين بي نظمي نقبي هم به مشکلات ريشه دار اجتماعي مي زند و به نکاتي اشاره مي کند که جامعه ‏در حال حاضر با آنها دست به گريبان است. شکاف بين نسلها، رانت خواري، بيکاري، عدم امنيت شغلي، ‏اضطراب جمعي و... ازنکاتي است که نويسنده به طورضمني به آنها پرداخته است. ‏
ديالوگ يکي ازاصلي ترين عناصر يک درام بشمارمي آيد و اگربه درستي از آن استفاده شود کمک شاياني به ‏شناخت شخصيت ها، انگيزه ها و علائق آنها مي کند و جهان داستان را به درستي خلق مي کند. ديالوگ ها ‏دراين فيلمنامه با ذکاوت و هوشمندي ستودني به نگارش درآمده است. ديالوگ ها متناسب با پيشينه فرهنگي – ‏شغلي هرشخصيت نوشته شده است و مخاطب در برخورد با شخصيت ها بدون هيچ خللي ويژگي هاي ‏گفتاري آنها را مي پذيرد و باورمي کند. فتحي درمقام کارگردان درمواجهه با چنين فيلمنامه اي دکوپاژي ‏مناسب و روان را طراحي کرده است. قاب بندي هاي ترکيبي، پلان سکانس هاي پيچيده و ترکيب بندي مناسب ‏با رويدادها ازجمله نقاط قوت دکوپاژ او به شمارمي رود. ‏

يکي ديگر ازعناصري که فتحي به خوبي آن را انتخاب کرده، انتخاب بازيگران مناسب براي شخصيت ها مي ‏باشد. بازي استاد نصيريان در نقش حاج فتوحي فصل جديدي در کارنامه کاري او به حساب مي آيد. انتخاب ‏حرکات استيليزه، انتقال حس ها ازطريق چشم از نکات بارز بازي نصيريان به شمارمي آيد. در نقطه مقابل ‏نصيريان گوهر خيرانديش قراردارد که ايفاگر نقش همسر اوست، خيرانديش نگاه و رويکردي متفاوت به ‏نقش دارد، شايد هر بازيگر ديگري جاي او بود تصويري کليشه اي از زني خانه دار و متمول ازخود به ‏نمايش مي گذاشت اما خيرانديش با تحليل درست نقش به لايه هايي ازنقش مي پردازد که کمتر کسي در ‏مواجهه با چنين شخصيتي به آنها توجه مي کند. امير جعفري درنقش "جلال" و هانيه توسلي در نقش "هستي" ‏نيز بازي هاي قابل توجهي از خود به نمايش مي گذارند. "ميوه ممنوعه" درامي خوش ساخت و پرداخت مي ‏باشد که نقطه عطفي درکارنامه کاري فتحي به حساب مي ايد.‏

هیچ نظری موجود نیست: