چهارفصل♦ قا ب
احتمالاً بسياري از توريست هايي که دهه 60 و 70 به ساحل ميامي رفته اند خبر ندارند که با دان مارتين يکي از بزرگترين نوابغ کميک قرن بيستم عکسي ناخواسته به يادگار گرفته اند. مردي فوق العاده آرام که از دراز کشيدن در ساحل ميامي کنار خانه اش لذت مي برد و علاقه عجيبي داشت که خود را در پسزمينه عکس توريست هايي که مشغول عکاسي کنار دريا بودند سُر بدهد. بيخود نيست که او را ديوانه ترين هنرمند مجله MAD لقب داده اند! مجله اي که از ابتداي دهه 1950 زندگي آمريکايي و فرهنگ پاپ را هدف شوخي هاي خود قرار داده است!
درباره دان مارتينديوانه ترين کارتونيست
مجله MAD نقطه عطفي در تاريخ مطبوعات طنز آمريکا به شمار مي رود، در آغازين سال هاي دهه 1950 که هنوز رؤياي آمريکايي در هزار و يک فيلم، نمايشنامه و رمان به صلابه کشيده نشده بود و همه چيز روبراه به نظر مي رسيد، مجله MAD پا به ميدان گذاشت و زندگي آمريکايي و فرهنگ پاپ را هدف شوخي هاي خود قرار داد. هجو اخلاقيات طبقه متوسط، فيلم هاي هاليوودي و جنگ سرد مؤلفه هاي ثابت نشريه در دوران اوج (1960-1970) بودند و چند کارتونيست و طنزپرداز ديوانه نقش اصلي را در شکل گيري طنز بديع و منحصر به فرد MAD بر عهده داشتند، تا به حال از اينان "مورت دراکر" و "سرجيو آراگونز" را معرفي کرده ايم اما بي گمان "دان مارتين" ديوانه ترين کارتونيست جمع ديوانگان مجله MAD است!
"دان مارتين" متولد 1931 نيوجرسي، پس از پايان تحصيل در آکادمي هنرهاي زيباي پنسيلوانيا کار خود را به عنوان تصويرساز و کارتونيسست آزاد در نشريات آغاز کرد اما شهرت و محبوبيت را با کميک هاي اش در MAD به دست آورد. اولين اثر او در اين مجله سپتامبر 1956 به چاپ رسيد. اوايل خط هاي اش بريده بريده و دندانه دار بودند و تقريباً 8 سال طول کشيد تا سبک خود را ارتقا دهد و به خط هاي صاف و نرم و کاراکتر معروف اش برسد. کاراکتر دماغ کوفته اي آثار مارتين موجود فوق العاده خنده دار و بخت برگشته اي است که قرباني موقعيت هاي عصباني کننده، نامأنوس و غريب مي شود و جالب آن که کارتونيست کم هيجان ترين عناوين ممکن را براي اين موقعيت هاي فراواقعي انتخاب مي کند: "يک روز آرام در پارک" يا "بعد از ظهري در کنار ساحل". در يکي از کميک هاي مارتين با عنوان " شبي در ايستگاه اتوبوس ميامي" مردي کنار دستگاه CHANGE MACHINE (پول خُردکن) مي رود، اسکناسي داخل دستگاه مي اندازد و در عوض، دستگاه جنسيت او را به يک زن CHANGE مي کند! شوخي هاي مارتين، ديوانه وار و در عين حال همه فهم، خنده دار و اکثراً همراه با اسلپ استيک (بزن و بکوب) هستند. او استعداد غريب و ظرفيت پايان ناپذيري هم در ابداع کلمات من درآوردي براي نمايش سروصداي صحنه در آثارش داشت. مثلاً در يک کارتون از BREEDEET BREEDEET براي قور قور يک قورباغه و در کار ديگري از FAGROON klubble klubble براي صداي فروريختن يک ساختمان استفاده مي کرد. اسامي آهنگين بي معناي کاراکتر هاي اش هم شاخصه ديگر کميک هاي اش بود: "فستر بسترتستر"، يا آقاي "فون بون"!
بي گمان اوج کار دان مارتين را اواخر سال هاي 1960 تا اوايل دهه 1970 مي توان دانست که معمولاً در هر شماره MAD سه کميک يک يا دو صفحه اي از او به چاپ مي رسيد و هر از چندي مجله، ويژه نامه اي را کامل به چاپ کميک هاي اش اختصاص مي داد، از دهه 1980 مارتين کم کم از دوران خوب فاصله گرفت و اجازه داد ديگران ايده هاي آثارش را بنويسند. اواخر همين دهه بر سر حق امتياز تجديد چاپ آثارش با "ويليام گينس" ناشر مجله MAD درگير اختلاف شد و در سال 1987 به سي سال همکاري با اين نشريه خاتمه داد. کمي بعد در CRACKED يکي از قديمي ترين نشريات طنز امريکايي مشغول به کار شد هرچند ديگر موفقيت سابق را تکرار نکرد. سال 2000 "دان مارتين" در اثر بيماري سرطان درگذشت، چهار سال بعد از آن نام او وارد "تالار مشاهير کتاب هاي کميک" شد و در سال 2007 انتشارات MAD به ياد او مجموعه سي ساله آثارش را در دو جلد منتشر کرد.معروف است که دان مارتين آدم فوق العاده آرامي بوده که از دراز کشيدن در ساحل ميامي کنار خانه اش لذت مي برده ( آثارش را به دفتر MAD در نيويورک پست مي کرده) علاقه عجيبي هم داشته که خود را در پسزمينه عکس توريست هايي که مشغول عکاسي کنار دريا بودند سُر بدهد. احتمالاً بسياري از توريست هايي که دهه 60 و 70 به ساحل ميامي رفته اند خبر ندارند که با يکي از بزرگترين نوابغ کميک قرن بيستم عکسي ناخواسته به يادگار گرفته اند. بيخود نيست که او را ديوانه ترين هنرمند نشريه MAD (MAD's maddest artist) لقب داده اند!
اشتراک در:
نظرات پیام (Atom)

هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر