شنبه، آبان ۲۶، ۱۳۸۶

کتاب روز♦ کتاب



‎‎‎ياد نامه چشمان هشيار‎‎
بيست و هشتمين شماره دو ماهنامه ادبي "شوکران" ويژه هشتاد سالگي احسان نراقي منتشر شد. اين مجموعه ‏پر بار در حالي منتشر مي شود که احسان نراقي هشتاد و دومين سال زندگي خويش را پشت سر مي گذارد. ‏در اين ويژه نامه گفت و گوها و هم چنين شعرها و مقالاتي از نخبگان نسل هاي مختلف ايران در باره ‏روشنفکري روشنگر که سيمين بهبهاني "چشمان بيدار" مي نامدش به چاپ رسيده است. ‏
احسان نراقي در اين مجموعه با عناوين ديگري نيز ناميده شده: "جامعه شناس واقع بين"، "ايران دوست ‏معقول"، "عمل گراي بي پايان"، "مردي براي تمام فصول" که همگي در يک واژگان به هم مي رسند: ‏‏"اعتدال".‏
پونه ندائي صاحب امتياز و سردبير نشريه، روحيه اعتدالي او رامي شکافد: "نراقي زندگي را آن گونه که در ‏واقعيت تجلي مي يابد مي بيند. خيال باف نيست. اوضاع را تيره و تار نمي بيند.با ياس و نااميدي غريبه است. ‏همواره چشم اميد به تغيير، اصلاح و آشتي دارد. با سخت ترين آدم ها به راحتي سخن مي گويد. با کساني که ‏به او دشنام مي گويند يا درگذشته به او لطمه اي وارد کرده اند، همواره از در صلح و دوستي در مي آيد. از ‏دشمنان خود کينه به دل نمي گيرد، چنان که دشمنش را اگر بر خاک افتاده بيند، حتما به رسم جوانمردي دستش ‏را مي گيرد و نجاتش مي دهد."‏
آخرين شماره شوکران که با سالشمار زندگي در پايان و آلبوم عکس هاي نراقي زينت يافته، نشريه اي پر بار ‏است اما هنوز صفحه اي از زندگي احسان نراقي را نمي پوشاند.‏



‎‏<‏strong‏>خاطره دلبركان غمگين من<‏‎/strong‏>‏
نويسنده: گابريل گارسيا ماركزترجمه: كاوه ميرعباسي‏124 ص، تهران: انتشارات نيلوفر، 1386، ‌چاپ اول
اين كتاب، آخرين رمان «گابريل گارسيا ماركز»، نويسنده و روزنامه نگار برجسته كلمبيايي است. او در اين ‏رمان، حال و روز روزنامه نگاري را توصيف مي كند كه همه عمرش را بي زن و فرزند و در تنهايي ‏گذرانده و در نود سالگي، بار ديگر عشق را تجربه كرده است. دلدادگي پيرانه سر، زندگي روزنامه نگار را ‏دگرگون مي كند. نگاهش به محيط اطراف و آشنايانش، سمت و سويي ديگر مي گيرد و تصويري تازه از عالم ‏و هستي در برابرش ظاهر مي شود. معشوقش دختركي است چهارده ساله و عامي و بي سواد. عشق او باعث ‏مي شود كه روزنامه نگار پير، گذشته اش را به گونه اي نو باز شناسد و آينده مبهم و ظاهرا پايان يافته، پيش ‏رويش يكباره نويد بخش شود. ترجمه زيبا و روان "كاوه ميرعباسي" نيز كه از زبان اصلي (اسپانيايي) انجام ‏شده، بر جذابيت و دلنشيني اين رمان، براي خوانندگان فارسي زبان، افزوده است. ‏



‏‏<‏strong‏>آثار اعضاي انجمن هنرمندان نقاش ايران (مصور، رنگي) <‏‎/strong‏>‏
گردآورنده: نعمت لاله ئيترجمه متن فارسي به انگليسي: فريبا خطيب شهيدي، نغمه شريفي‏541 ص، تهران: سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، 1386، چاپ اول
اين كتاب، آلبومي زيبا از آثار نقاشان عضو "انجمن هنرمندان نقاش ايران" است. اين انجمن در دي ماه 1377 ‏به كوشش گروهي از هنرمندان برجسته ايران در حوزه نقاشي و مجسمه سازي تشكيل شد. آثار گردآوري شده ‏در مجموعه حاضر، به وسيله نقاشاني با گرايش هاي مختلف، جايگاه هاي اجتماعي گوناگون و ديدگاه هاي ‏متفاوت، خلق شده اند و بيانگر تنوع و گوناگوني نقاشي كنوني ايران هستند. اين مجموعه شامل 216 اثر از ‏‏216 تن از اعضاء "انجمن هنرمندان نقاش ايران" است. ‏
‏‏<‏

strong‏>دولت مدرن در ايران<‏‎/strong‏>‏


به اهتمام: دكتر رسول افضلي‏497 ص، قم: انتشارات دانشگاه مفيد، 1386، چاپ اول
اين كتاب، مجموعه اي از مقالات و نوشته هاي استادان دانشگاه و پژوهشگران ايراني، درباره شكل گيري ‏دولت مدرن در ايران و مسائل و مباحث مربوط به آن است. عناوين بخش هاي اصلي كتاب و نويسندگان آنها ‏عبارتنداز: "چيستي دولت مدرن/دكتر رسول افضلي"، "نظريه هاي دولت مدرن در ايران/دكتر عباس ‏حاتمي"، "ريشه ها و زمينه هاي شكل گيري ساخت دولت مدرن در ايران/دكتر پرويز دلير پور"، "مطالعه ‏تطبيقي تحول دولت مدرن در غرب و ايران/دكتر احمد نقيب زاده"، "تكوين دولت مطلقه مدرن در ايران/دكتر ‏مسعود مطلبي"، "نگاهي جامعه شناختي به ساخت دولت در جمهوري اسلامي ايران/دكتر حسين سيف زاده"، ‏‏"رويكردي نظري به رابطه جمهوريت و اسلاميت در نظام جمهوري اسلامي ايران/دكتر محمد حسين ‏حافظيان"، "دولت مطلقه مدرن و عدم شكل گيري توسعه سياسي در ايران/دكتر خليل الله سرداري" و "دولت ‏مدرن و اقوام ايراني: شالوده شكني پارادايم هاي رايج/دكتر



حميد احمدي". ‏



‏‏<‏strong‏>مباني درست نويسي زبان فارسي معيار<‏‎/strong‏>‏
نويسنده: ناصر نيكوبخت‏176 ص، تهران: نشر چشمه، 1386، چاپ اول
در اين كتاب، نويسنده كوشيده است بر اساس مباني و اصول دستور زبان فارسي، پاره اي از اشتباهات رايج ‏در متون علمي فارسي را متذكر شود. فصل اول كتاب به كليات و تعاريفي درباره ويرايش و زبان فارسي ‏معيار اختصاص دارد. موضوع فصل دوم، اصلي ترين مبحث كتاب، يعني درست نويسي زبان فارسي معيار ‏است. در اين فصل، نويسنده به پركاربردترين غلط هاي رايج در زبان فارسي معيار مي پردازد. فصل سوم ‏در بردارنده شيوه املاي كلمات فارسي است. در اين فصل، ملاك كتاب تا حد زيادي به روش كتاب "شيوه خط ‏فارسي"، مصوب "فرهنگستان زبان و ادب فارسي" نزديك است. ‏
‏‏<



‏strong‏>جامعه شناسي خانواده ايراني<‏‎/strong‏>‏
نويسنده: تقي آزاد ارمكي‏175 ص، تهران: سازمان مطالعه و تدوين كتب علوم انساني دانشگاه ها، 1386، چاپ اول
اين كتاب بر اساس فهم معاصر از جامعه شناسي، با مركزيت مفهوم مدرنيته، نوشته شده است. از اين رو، ‏نويسنده ضمن اختصاص فصلي به جايگاه جامعه شناسي خانواده از ديدگاه تفكر معاصر، به بحث و بررسي ‏مفهومي و تجربي درباره سرنوشت خانواده ايراني از گذشته تا امروز پرداخته و چالش ها و تحولات آن را ‏بررسي كرده است. عناوين مباحث اصلي كتاب عبارتنداز: "مفاهيم و نظريه ها"، "خانواده و مدرنيته"، ‏‏"تاريخچه خانواده در ايران"، "ويژگي هاي خانواده در ايران معاصر"، "ازدواج و مسائل آن"، "چالش هاي ‏اساسي پيش روي خانواده" و‌ "ارتباط بين نسلي و خانواده ايراني". ‏
‏‏<



‏strong‏>نگاهي از درون به جنبش چپ ايران/گفتگو با محسن رضواني<‏‎/strong‏>‏
گفتگوگر: حميد شوكت‏440 ص، تهران: نشر اختران، 1386، چاپ اول
اين كتاب، آخرين دفتر از گفتگوهاي "حميد شوكت" با رهبران "سازمان انقلابي حزب توده ايران" است. ‏گفتگوهاي اين كتاب كه در فاصله ماه هاي فوريه و مارس 2004 انجام شده است، تصويرگر گوشه هايي از ‏فعاليت هاي "سازمان انقلابي حزب توده ايران" در دوران پيش از انقلاب، و جريان شكل گيري حزب ‏رنجبران" و فعاليت ها و سرانجام كار اين حزب، در دوره پس از انقلاب است. ‏
‏‏<‏strong‏>جهان بيني در ايران پيش از انقلاب (تحليل ادبي آثار چند نويسنده در بافت تاريخ افكار) ‏‏<‏‎/strong‏>‏
‏ نويسنده: كلاوس پدرسنگزارش: احمد سميعي (گيلاني)‏‏99 ص، تهران: فرهنگستان زبان و ادب فارسي، 1386، ‌چاپ اول
در اين كتاب كه به عنوان ضميمه شماره 29 "نامه فرهنگستان" منتشر شده، مؤلف اين پرسش را مطرح مي ‏كند كه طي دوره تاريخي از 1920 تا 1970، كدام ايدئولوژي ها و جهان بيني ها در ايران پديد آمدند و ميان ‏ايدئولوژي و جهان بيني دوران پس از انقلاب و پيش از انقلاب، چه رابطه و نسبتي وجود دارد. او براي پاسخ ‏اين سوال، به تحليل داستان هايي كوتاه از پنج نويسنده صاحب نام و تاثير گذار ايراني يعني "سيد محمد علي ‏جمالزاده"، "صادق هدايت"، "صادق چوبك"، "جلال آل احمد" و "هوشنگ گلشيري" مي پردازد.‏
سپس، ضمن مرور نوشته هاي چهار متفكر و مرام پرداز ايراني، يعني "سيد جمال الدين اسد آبادي"، "احمد ‏كسروي"، "سيد حسين نصر"، و "علي شريعتي"، نتايج حاصل از اين تحليل را جمع بندي مي كند. مؤلف بر ‏آن است كه داستان كوتاه، يگانه نوع ادبي در ادبيات نوين ايران است كه پروردگي تمام يافته و سراسر ‏موضوع مطالعه را در بر مي گيرد. وي همين ويژگي ها را، دليل انتخاب داستان كوتاه، براي كار تحليلي خود ‏شمرده است. ‏
‏‏<


‏strong‏>تحولات اقتصادي ايران (1) <‏‎/strong‏>‏
نويسندگان: دكتر علي قنبري، دكتر حسين صادقي‏573 ص، تهران: سازمان مطالعه و تدوين كتب علوم انساني دانشگاه ها، 1386، چاپ اول
اين كتاب، جلد اول از مجموعه اي است كه با هدف بررسي اقتصاد ايران در دوران معاصر تدوين شده است. ‏اين مجموعه داراي ويژگي هايي است كه آن را خواندني مي كند. به روز بودن اطلاعات و آمار مربوط به ‏اقتصاد كنوني ايران، تقسيم بندي فصل ها و بخش هاي مناسب با اقتصاد ايران به طور جامع، و مباحثي نظير ‏نقش دولت در اقتصاد ايران، بخش هاي خدمات، تعاوني و خصوصي و... از جمله اين ويژگي هاست. عناوين ‏فصل هاي دوازده گانه جلد اول عبارتنداز: 1- تاريخ اقتصادي ايران، 2- جغرافياي اقتصادي ايران، 3- ‏جمعيت و نيروي انساني ايران، 4- بخش كشاورزي ايران، 5- بخش صنعت ايران، 6- بخش صنعت نفت، ‏گاز و پتروشيمي ايران، 7- بخش خدمات در ايران، 8- نقش دولت در اقتصاد ايران، 9- بودجه ريزي در ‏ايران، 10- برنامه ريزي در اقتصاد ايران، 11- بخش تعاون در اقتصاد ايران، 12- بخش خصوصي در ‏اقتصاد ايران

هیچ نظری موجود نیست: