کتاب روز♦ کتاب
ياد نامه چشمان هشيار
بيست و هشتمين شماره دو ماهنامه ادبي "شوکران" ويژه هشتاد سالگي احسان نراقي منتشر شد. اين مجموعه پر بار در حالي منتشر مي شود که احسان نراقي هشتاد و دومين سال زندگي خويش را پشت سر مي گذارد. در اين ويژه نامه گفت و گوها و هم چنين شعرها و مقالاتي از نخبگان نسل هاي مختلف ايران در باره روشنفکري روشنگر که سيمين بهبهاني "چشمان بيدار" مي نامدش به چاپ رسيده است.
احسان نراقي در اين مجموعه با عناوين ديگري نيز ناميده شده: "جامعه شناس واقع بين"، "ايران دوست معقول"، "عمل گراي بي پايان"، "مردي براي تمام فصول" که همگي در يک واژگان به هم مي رسند: "اعتدال".
پونه ندائي صاحب امتياز و سردبير نشريه، روحيه اعتدالي او رامي شکافد: "نراقي زندگي را آن گونه که در واقعيت تجلي مي يابد مي بيند. خيال باف نيست. اوضاع را تيره و تار نمي بيند.با ياس و نااميدي غريبه است. همواره چشم اميد به تغيير، اصلاح و آشتي دارد. با سخت ترين آدم ها به راحتي سخن مي گويد. با کساني که به او دشنام مي گويند يا درگذشته به او لطمه اي وارد کرده اند، همواره از در صلح و دوستي در مي آيد. از دشمنان خود کينه به دل نمي گيرد، چنان که دشمنش را اگر بر خاک افتاده بيند، حتما به رسم جوانمردي دستش را مي گيرد و نجاتش مي دهد."
آخرين شماره شوکران که با سالشمار زندگي در پايان و آلبوم عکس هاي نراقي زينت يافته، نشريه اي پر بار است اما هنوز صفحه اي از زندگي احسان نراقي را نمي پوشاند.
<strong>خاطره دلبركان غمگين من</strong>
نويسنده: گابريل گارسيا ماركزترجمه: كاوه ميرعباسي124 ص، تهران: انتشارات نيلوفر، 1386، چاپ اول
اين كتاب، آخرين رمان «گابريل گارسيا ماركز»، نويسنده و روزنامه نگار برجسته كلمبيايي است. او در اين رمان، حال و روز روزنامه نگاري را توصيف مي كند كه همه عمرش را بي زن و فرزند و در تنهايي گذرانده و در نود سالگي، بار ديگر عشق را تجربه كرده است. دلدادگي پيرانه سر، زندگي روزنامه نگار را دگرگون مي كند. نگاهش به محيط اطراف و آشنايانش، سمت و سويي ديگر مي گيرد و تصويري تازه از عالم و هستي در برابرش ظاهر مي شود. معشوقش دختركي است چهارده ساله و عامي و بي سواد. عشق او باعث مي شود كه روزنامه نگار پير، گذشته اش را به گونه اي نو باز شناسد و آينده مبهم و ظاهرا پايان يافته، پيش رويش يكباره نويد بخش شود. ترجمه زيبا و روان "كاوه ميرعباسي" نيز كه از زبان اصلي (اسپانيايي) انجام شده، بر جذابيت و دلنشيني اين رمان، براي خوانندگان فارسي زبان، افزوده است.
<strong>آثار اعضاي انجمن هنرمندان نقاش ايران (مصور، رنگي) </strong>
گردآورنده: نعمت لاله ئيترجمه متن فارسي به انگليسي: فريبا خطيب شهيدي، نغمه شريفي541 ص، تهران: سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، 1386، چاپ اول
اين كتاب، آلبومي زيبا از آثار نقاشان عضو "انجمن هنرمندان نقاش ايران" است. اين انجمن در دي ماه 1377 به كوشش گروهي از هنرمندان برجسته ايران در حوزه نقاشي و مجسمه سازي تشكيل شد. آثار گردآوري شده در مجموعه حاضر، به وسيله نقاشاني با گرايش هاي مختلف، جايگاه هاي اجتماعي گوناگون و ديدگاه هاي متفاوت، خلق شده اند و بيانگر تنوع و گوناگوني نقاشي كنوني ايران هستند. اين مجموعه شامل 216 اثر از 216 تن از اعضاء "انجمن هنرمندان نقاش ايران" است.
<
strong>دولت مدرن در ايران</strong>
به اهتمام: دكتر رسول افضلي497 ص، قم: انتشارات دانشگاه مفيد، 1386، چاپ اول
اين كتاب، مجموعه اي از مقالات و نوشته هاي استادان دانشگاه و پژوهشگران ايراني، درباره شكل گيري دولت مدرن در ايران و مسائل و مباحث مربوط به آن است. عناوين بخش هاي اصلي كتاب و نويسندگان آنها عبارتنداز: "چيستي دولت مدرن/دكتر رسول افضلي"، "نظريه هاي دولت مدرن در ايران/دكتر عباس حاتمي"، "ريشه ها و زمينه هاي شكل گيري ساخت دولت مدرن در ايران/دكتر پرويز دلير پور"، "مطالعه تطبيقي تحول دولت مدرن در غرب و ايران/دكتر احمد نقيب زاده"، "تكوين دولت مطلقه مدرن در ايران/دكتر مسعود مطلبي"، "نگاهي جامعه شناختي به ساخت دولت در جمهوري اسلامي ايران/دكتر حسين سيف زاده"، "رويكردي نظري به رابطه جمهوريت و اسلاميت در نظام جمهوري اسلامي ايران/دكتر محمد حسين حافظيان"، "دولت مطلقه مدرن و عدم شكل گيري توسعه سياسي در ايران/دكتر خليل الله سرداري" و "دولت مدرن و اقوام ايراني: شالوده شكني پارادايم هاي رايج/دكتر
حميد احمدي".
<strong>مباني درست نويسي زبان فارسي معيار</strong>
نويسنده: ناصر نيكوبخت176 ص، تهران: نشر چشمه، 1386، چاپ اول
در اين كتاب، نويسنده كوشيده است بر اساس مباني و اصول دستور زبان فارسي، پاره اي از اشتباهات رايج در متون علمي فارسي را متذكر شود. فصل اول كتاب به كليات و تعاريفي درباره ويرايش و زبان فارسي معيار اختصاص دارد. موضوع فصل دوم، اصلي ترين مبحث كتاب، يعني درست نويسي زبان فارسي معيار است. در اين فصل، نويسنده به پركاربردترين غلط هاي رايج در زبان فارسي معيار مي پردازد. فصل سوم در بردارنده شيوه املاي كلمات فارسي است. در اين فصل، ملاك كتاب تا حد زيادي به روش كتاب "شيوه خط فارسي"، مصوب "فرهنگستان زبان و ادب فارسي" نزديك است.
<
strong>جامعه شناسي خانواده ايراني</strong>
نويسنده: تقي آزاد ارمكي175 ص، تهران: سازمان مطالعه و تدوين كتب علوم انساني دانشگاه ها، 1386، چاپ اول
اين كتاب بر اساس فهم معاصر از جامعه شناسي، با مركزيت مفهوم مدرنيته، نوشته شده است. از اين رو، نويسنده ضمن اختصاص فصلي به جايگاه جامعه شناسي خانواده از ديدگاه تفكر معاصر، به بحث و بررسي مفهومي و تجربي درباره سرنوشت خانواده ايراني از گذشته تا امروز پرداخته و چالش ها و تحولات آن را بررسي كرده است. عناوين مباحث اصلي كتاب عبارتنداز: "مفاهيم و نظريه ها"، "خانواده و مدرنيته"، "تاريخچه خانواده در ايران"، "ويژگي هاي خانواده در ايران معاصر"، "ازدواج و مسائل آن"، "چالش هاي اساسي پيش روي خانواده" و "ارتباط بين نسلي و خانواده ايراني".
<
strong>نگاهي از درون به جنبش چپ ايران/گفتگو با محسن رضواني</strong>
گفتگوگر: حميد شوكت440 ص، تهران: نشر اختران، 1386، چاپ اول
اين كتاب، آخرين دفتر از گفتگوهاي "حميد شوكت" با رهبران "سازمان انقلابي حزب توده ايران" است. گفتگوهاي اين كتاب كه در فاصله ماه هاي فوريه و مارس 2004 انجام شده است، تصويرگر گوشه هايي از فعاليت هاي "سازمان انقلابي حزب توده ايران" در دوران پيش از انقلاب، و جريان شكل گيري حزب رنجبران" و فعاليت ها و سرانجام كار اين حزب، در دوره پس از انقلاب است.
<strong>جهان بيني در ايران پيش از انقلاب (تحليل ادبي آثار چند نويسنده در بافت تاريخ افكار) </strong>
نويسنده: كلاوس پدرسنگزارش: احمد سميعي (گيلاني)99 ص، تهران: فرهنگستان زبان و ادب فارسي، 1386، چاپ اول
در اين كتاب كه به عنوان ضميمه شماره 29 "نامه فرهنگستان" منتشر شده، مؤلف اين پرسش را مطرح مي كند كه طي دوره تاريخي از 1920 تا 1970، كدام ايدئولوژي ها و جهان بيني ها در ايران پديد آمدند و ميان ايدئولوژي و جهان بيني دوران پس از انقلاب و پيش از انقلاب، چه رابطه و نسبتي وجود دارد. او براي پاسخ اين سوال، به تحليل داستان هايي كوتاه از پنج نويسنده صاحب نام و تاثير گذار ايراني يعني "سيد محمد علي جمالزاده"، "صادق هدايت"، "صادق چوبك"، "جلال آل احمد" و "هوشنگ گلشيري" مي پردازد.
سپس، ضمن مرور نوشته هاي چهار متفكر و مرام پرداز ايراني، يعني "سيد جمال الدين اسد آبادي"، "احمد كسروي"، "سيد حسين نصر"، و "علي شريعتي"، نتايج حاصل از اين تحليل را جمع بندي مي كند. مؤلف بر آن است كه داستان كوتاه، يگانه نوع ادبي در ادبيات نوين ايران است كه پروردگي تمام يافته و سراسر موضوع مطالعه را در بر مي گيرد. وي همين ويژگي ها را، دليل انتخاب داستان كوتاه، براي كار تحليلي خود شمرده است.
<
strong>تحولات اقتصادي ايران (1) </strong>
نويسندگان: دكتر علي قنبري، دكتر حسين صادقي573 ص، تهران: سازمان مطالعه و تدوين كتب علوم انساني دانشگاه ها، 1386، چاپ اول
اين كتاب، جلد اول از مجموعه اي است كه با هدف بررسي اقتصاد ايران در دوران معاصر تدوين شده است. اين مجموعه داراي ويژگي هايي است كه آن را خواندني مي كند. به روز بودن اطلاعات و آمار مربوط به اقتصاد كنوني ايران، تقسيم بندي فصل ها و بخش هاي مناسب با اقتصاد ايران به طور جامع، و مباحثي نظير نقش دولت در اقتصاد ايران، بخش هاي خدمات، تعاوني و خصوصي و... از جمله اين ويژگي هاست. عناوين فصل هاي دوازده گانه جلد اول عبارتنداز: 1- تاريخ اقتصادي ايران، 2- جغرافياي اقتصادي ايران، 3- جمعيت و نيروي انساني ايران، 4- بخش كشاورزي ايران، 5- بخش صنعت ايران، 6- بخش صنعت نفت، گاز و پتروشيمي ايران، 7- بخش خدمات در ايران، 8- نقش دولت در اقتصاد ايران، 9- بودجه ريزي در ايران، 10- برنامه ريزي در اقتصاد ايران، 11- بخش تعاون در اقتصاد ايران، 12- بخش خصوصي در اقتصاد ايران
اشتراک در:
نظرات پیام (Atom)

هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر