فيلم روز♦ سينماي ايران
شهرام شاه حسيني متولد 1350، فيلمسازي را به طور تجربي با دستيار کارگرداني آغاز کرده است. او پس از دستياري براي کارگردان هايي چون بهرام بيضايي، سيامک شايقي و بسياري ديگر اولين فيلم کوتاه خود به نام با چراغ هاي خاموش را مقابل دوربين برد. پس از يک فيلم کوتاه ديگر به سينماي بلند باز گشت و دستياري را ادامه داد تا اينکه بازي کلاغ پر را به عنوان اولين فيلم سينمايي خود مقابل دوربين برد. او اين روز ها در تدارک ساخت دومين فيلم بلند سينمايي خود است.
شروعي براي گيشه
بازي کلاغ پر- کارگردان:شهرام شاه حسيني. نويسنده:حسن انصاريان. مديرفيلمبرداري: رضا بانکي. تهيه کننده: پويا فيلم. بازيگران: محمدرضا گلزار، مهناز افشار، اکبر عبدي، بهنوش طباطبايي.
خلاصه داستان: رضا در تعقيب عشق خود راهي شمال کشور شده و در نزديکي محل سکونت او منزلي اختيار مي کند. اما شب ها از منزل مجاور صداهايي مي شنود که او را مي ترساند.
شهرام شاه حسيني سينما را کاملاً تجربي آغاز کرد. اگرچه در سينماي بدنه بزرگ شد و شايد يکي از معدود شانس هايش دستياري بهرام بيضايي در فيلم سگ کشي بود، اما در ساخت دو فيلم کوتاهش نشان داد دنبال سينماي متفاوت تري است و البته از حق نگذريم که در اين راه موفق هم بود. دو فيلم کوتاه او به خوبي ديده شدند تا اينکه مدتي سينما را کنار گذاشت و به ساخت فيلم هاي تبليغاتي روي آورد. زماني که دوباره به سينما بازگشت توانست به مدد فيلم هاي کوتاهش پروانه کارگرداني بگيرد، اما همچنان ترجيح داد دستياري را ادامه دهد و بعد از يک سريال روي صندلي کارگرداني نشست. گذر او براي اولين فيلمش به دفتر توليدي افتاد که براي فيلم اولي ها چندان خوش آيند نيست و پيش تر استعداد هايي همچون آرش معيريان را به تباهي کشانده بود.
حسين فرحبخش و عبدالله عليخاني که صاحبان دفتر پويا فيلم هستند علاقه بسياري به کپي کردن فيلمفارسي هاي پيش از انقلاب را دارند و چون کارگردان هاي فيلم اول که سوداي کارگرداني دارند مي توانند با قيمتي ارزان اين کار را براي آنها انجام دهند زمينه هاي فيلمسازي اين کارگردان ها را فراهم آورده و فيلم به کارگرداني اين علاقمندان جوان اما زيرنظر کامل خود آقايان تهيه کننده ساخته مي شود. فيلمنامه نويس اين دفتر هم حسن انصاريان است که تا کنون نتوانسته حتي يک فيلمنامه خوب بنويسد و کارش تنها تماشاي فيلم هاي فارسي و کپي نعل به نعل آنهاست. پس از آرش معيريان و فيلم کما اين بار نوبت شهرام شاه حسيني بود تا با فيلم کلاغ پر دنباله روي او باشد. بازيگران ترکيبي وسوسه کننده دارند. محمد رضا گلزار و مهناز افشار که پيش تر در فيلم آتش بس و فروش ميلياردي اش تجربه پس داده بودند و اين بار هم شايد در کنار يکديگر به فروش مانند آن فيلم دست يابند.
کلاغ پر در نگاه اول بزرگترين ضربه خود را از فيلمنامه مي خورد. فيلم در حد يک ايده اوليه و بعد رسيدن به پايان است. انصاريان در اين ميان هيچ ايده اي براي پرکردن ميانه داستان نداشته است. فيلم از روز هاي اول بنا به ادعاي سازندگانش قرار بوده اثري در ژانر سينماي وحشت باشد، اما لحن کميک فيلم اين ادعا را در حد يک شوخي پايين مي آورد. فيلم پس از سفر رضا به شمال خيلي زود داستان کم مايه خود را لو مي دهد. دو نامزد که حالا نامزد هاي ديگران شده اند و بايد در رقابت هاي عشقي باهم رو به رو شوند. در اين بازي نه چندان جديد کارگردان و فيلمنامه نويس از هر ترفندي استفاده مي کنند تا گليم خود را از آب بيرون بکشند و کشتي شکسته داستان فيلم را به ساحلي برسانند.
براي پرکردن سوراخ هاي فيلمنامه که در حد يک يا دو سکانس هم نيست و زماني حول و حوش 60 دقيقه از فيلم را در بر مي گيرد، سکانس هايي همچون برهم زدن مراسم عروسي با چند موش، يا برخورد هاي مداوم با اکبر عبدي که اين بار نقش شيرين زباني گيلک را بازي مي کند گره چنداني را از کار باز نمي کند. ستاره هاي فيلم هم علي رغم قدرتي که تهيه کنندگان اين فيلم ها سر کاردارند ساز خود را مي زنند و اصولاً به حرف کارگردان و کليت فيلم نيستند. صحنه رقص رضا در اين فيلم دقيقاً مشابه کارهاي گلزار در فيلم هايي است که مي کوشد از اين راه خود را پيش تماشاگر شيرين جلوه دهد.
فيلم هاي دفتر پويا فيلم يک محصول شرکتي است. به قول کيميايي در فيلم ضيافت "مهم نيست شخص چي مي گه مهم اينه که شرکت از اون چي مي خواد...." اينجا هم دقيقاً همين اتفاق افتاده است. شاه حسيني، معيريان، بهرام کاظمي يا هر کارگردان ديگري هيچ فرقي نمي کند مهم اين است که دفتر پويا فيلم بايد سالي يک يا دو فيلمفارسي توليد کند و يک نفر هم بايد عهده دار جمع و جور کردن فيلم از منظر يک تکنسين باشد. فيلم ها چون قواعد آشناي گيشه را رعايت مي کنند عموماً خوب مي فروشند و اين مسير همچنان طي مي شود.
بايد تنها براي سينماي ايران متاسف بود که از مدت ها قبل انتظار مي کشد تا اين فيلم روي پرده بيايد تا بتواند به حيات خود ادامه دهد. حياتي کاذب که رو به احتضار است.
اشتراک در:
نظرات پیام (Atom)

هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر