نمايش روز♦ تئاتر ايران
مدير مرکز هنرهاي نمايشي اعلام کرده اولويت اجراها با نمايش هاي بومي و ملي خواهد بود، اما در عمل منظور نمايش هاي مذهبي است. اين روزها بازار اين گونه نمايش ها داغ تر شده و آهو به وقت انفجار يکي از آنهاست. نمايشي که حسن وارسته آن را بر اساس نمايشنامه اي از رحمت اميني کارگرداني کرده است.
آهو به وقت انفجار
کارگردان: حسن وارسته. نويسنده: رحمت اميني. بازيگران: جمعي از دانشجويان دانشکده هنرهاي زيبا.
عده اي براي زيارت راهي مشهد مي شوند و داخل حرم مي شوند. اما دقيقاً پس از ورود، بمبي در حرم منفجر مي شود...
آشفتگي در اجرا
رحمت اميني نويسنده انفجار به وقت آهو به واسطه تدريس در دانشگاه علاقه فراواني به اجراهاي مدرن از موضوعات مذهبي دارد. حسن وارسته نيز چند سالي است به عنوان کارگردان در کنار او قرار دارد. اين گروه سال گذشته فيلم طناب هيچکاک را تبديل به نمايش کردند و سعي داشتند جنبه هاي اخلاقي اين نمايش راتقويت کنند.
نمايش انفجار به وقت آهو نيز بيشتر يک کار پرفورمنس است. داستان اگرچه خطي مشخص دارد، اما وارسته کوشيده آن را به اجرايي مدرن بدل کند. همين نگاه سبب شده که نمايش به نوعي سردرگمي گرفتار آيد. نمايشنامه خطي مشخص دارد، ولي نمايش در اجرا راهي ديگر را پي مي گيرد. تجربه هايي اينچنين مي تواند جذاب باشد مشروط به اين که نمايشنامه و تفکر پشت اثر سنتي نباشد و اجرا مدرن.
در اين نمايش کارگردان سعي دارد از اصول و شيوه نمايش آييني و به طور خاص تعزيه در اجرايش استفاده کند و از سوي ديگر سعي در خلق فضايي مدرن با شيوه اجرايي مدرن دارد. از سويي از لباسي رئاليستي مانند چادر سود ميجويد – بدون هيچگونه تغييردر آن و يا آشنايي زدايي از آن – و از ديگر سو از لباسهايي کارگاهي و بعضاً نمادين استفاده ميکند. از يک سو طراحي صحنه سعي در خلق فضايي مدرن دارد و از داربستها و خطوط هندسي و ابزارهايي همچون تاير ماشين و کلاههاي ايمني و چراغ بالاي آن و... بهره ميبرد و از ديگر سو تلاش دارد تا با تمام اينها فضاي معنوي و سنتي حرم را به ما يادآوري کند. از يک سو از سازهاي اصيل موسيقي ايراني همچون سه تار و دف استفاده ميکند و از ديگر سو شاهد حضور سازهايي چون گيتار و ويلن هستيم.
نکته ديگري هم که در اين راستا مي توان به آن اشاره داشت شيوه اجرايي بازيگران است. ما در پرفورمنس با بدن بازيگر سروکار داريم. يعني هرآنچه در نمايش وجود دارد مي بايست از طريق تن بياني به بازيگر منتقل شود. بازيگران در اين راستا با کوچکترين حرکت خود پيامي را به تماشاگر منتقل مي کنند که اين جزو قرارداد هاي نمايش هاي اينگونه به شمار مي آيد. اما در تعزيه قراردادها کاملاً متفاوت است. در تعزيه تماشاگر مي داند داستان با فاصله براي او روايت مي شود. از طرفي ديگر تعزيه کاملاً شرقي است و پرفورمنس مبتني بر اصول و روش شناسي هاي اجرايي غربي. اما اين دو شيوه در بسياري از صحنه هاي نمايش انفجار به وقت آهو با هم در مي آميزد.
طراحي صحنه نيز همين راه را دراجرا پي مي گيرد. ما در فصل هايي با نظريه صحنه خالي رو به رو هستيم و در برخي لحظات ديگر تعداد وسايل صحنه به حدي مي رسد که تماشاگر را کاملا گيج مي کند. گروتوفسکي خالق نظريه تئاتر بي چيز در واقع بنا بر مشاهدات و تحقيق هايي نظريه تئاتر بي چيز را ارائه کرده است. در اين شکل طراحي تماشاگر با توجه به ذهنيات و تخيل خود و تنها حرکات بازيگر صحنه را در ذهن خود مجسم مي کند. در صورتي که داستان طراحي صحنه رئاليستي اصولا بر مداري ديگر حرکت مي کند.
اين تناقض در اجرا سبب مي شود تماشاگر نتواند انرژي خود را به صورت يکسان در کليت نمايش تقسيم کند. و زماني که قصد مي کند تا با توجه به قراردادهايي که مي شناسد به سراغ نمايش برود، ناگهان همه چيز به هم مي ريزد و مجبور مي شود قراردادي ديگر را جايگزين قرارداد هاي قبلي کند. از ديگر سو داستان خطي اميني هم در گير و دار همين تغييرات از دست مي رود. ما متوجه انگيزه بسياري از شخصيت ها نمي شويم. بازيگران به جاي آنکه در خدمت فضاي داستان پرداز نمايشنامه باشند به خلق فضا کمک مي کنند. اين بازيگران بيشتر قرار است به تصوير پردازي کمک کنند تا پيشبرد داستان.
اجراي نمايش هاي مذهبي در اين سال ها شتاب زيادي گرفته است. اما اين نمايش ها بيش از آنکه قصد داشته باشند به رهيافت هاي تازه اي در اجراي کارهاي مذهبي دست يابند، بيشتر تکرار مضامين است. مضاميني که سال ها تماشاگر به بهانه هاي مختلف آنها را شنيده واز اين همه تکرار خسته شده است. بودجه تئاتر نيز به شرطي افزايش پيدا مي کند که چنين آثاري روي صحنه برود. اگرنه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به هيچ وجه علاقه اي به اجراي نمايش هاي ديگر ندارد. از 4 آذر قرار است اجراي بهرام بيضايي شروع شود. بايد منتظر واکنش ها در ارتباط با اين نمايش باشيم که مسئولين تا چه اندازه اجراي آن را تاب مي آورند.
اشتراک در:
نظرات پیام (Atom)

هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر