گفت وگو♦ سينماي ايران
اگرچه فيلم "در شهر خبري نيست، هست؟" موفق نشد تا درآمد زيادي در گيشه کسب کند، اما توانست به عنوان يک کمدي متفاوت جلب توجه کرده و جايگاهي مناسب در ميان فيلم هاي کمدي اين سال ها بيابد. به کارگيري قابليت هاي ديداري/شنيداري سينما در جهت خلق موقعيت هاي کميک ازجمله شاخص ترين ويژگي هاي "در شهر خبري نيست، هست؟" به شمار مي رود که حکايت از ذوق و قريحه کارگردان جوانش دارد...
گفت و گو با سيد رضا خطيبيکمدي موقعيت
شما به چه نوع فيلم هايي علاقه داريد؟ از جنبه هاي مختلف مثل ژانرها يا به لحاظ هنري و... خود من به شخصه همه نوع فيلم را دوست دارم. از اکشن ترين فيلم ها بگيريد تا فيلم هاي فيلمسازاني مثل تارکوفسکي، برگمان و... در سينماي ايران هم همين طور بسياري از فيلمفارسي ها را ديده ام، فيلم هاي شاخص تاريخ سينماي ايران راهم بارها تماشا کرده ام. من به اين مسئله اعتقاد دارم که مخاطب قبل از روبرو شدن با هر فيلم بايد تکليف خودش را روشن کند که به تماشاي چگونه فيلمي مي رود. وقتي انتظارات مخاطب از فيلم روشن باشد، خيلي مشکلات حل مي شود. وقتي فيلمي اکشن را تماشا مي کني بايد انتظار يک فيلم سرگرم کننده و حادثه محور را داشته باشيد و...
با اين اوصاف مخاطب فيلم شما بايد انتظار تماشاي چگونه فيلمي را داشته باشد و يا با چه پيش فرضي به تماشاي اين فيلم برود؟ فيلم "درشهر..." يک فيلم کمدي است که براي سرگرم کردن مخاطب ساخته شده است. به همين خاطر مخاطب هم بايد انتظار ديدن يک فيلم سرگرم کننده را داشته باشد، اينکه مي رود به سينما براي اينکه به شوخي هاي فيلم بخندد و خوش باشد. با چنين فرضي فکر مي کنم انتظارات مخاطب تا حدي برآورده شود. طبيعي است اگر ما يک فيلم هنري ساخته بوديم مخاطب بايد با انتظار ديگري به تماشاي اين فيلم مي نشست.
خود شما چه نوع کمدي را مي پسنديد؟ اگر به فيلم شما استناد کنيم ظاهرا کمدي موقعيت مورد پسند شماست... من از انواع کمدي لذت مي برم، اما هريک به جاي خود، بستگي به نوع فيلم دارد. گاهي کمدي کلامي جواب مي دهد و گاهي کمدي موقعيت و ديگر شيوه ها. "در شهر خبري..." از ويژگي هايي برخوردار بود که به نظر ما استفاده از کمدي موقعيت با وجود دشواري هايي که دارد بيشتر مناسب به نظر مي رسيد. بنابراين بيشتر شوخي هاي فيلم به جاي آنکه در لحظه شکل بگيرند، احتياج به زمينه چيني دارند و ما اين زمينه چيني را گاه از چند صحنه يا سکانس قبل آغاز مي کرديم تا در صحنه مورد نظر به نتيجه برسد. اينکه تا چه اندازه در اين زمينه موفق بوده ايم برمي گردد به نظر تماشاگران فيلم که ديدگاه آنها از اهميت بسياري برخوردار است.
شما هنگام کار به چه شيوه اي عمل مي کنيد، همه چيز را از قبل طراحي کرده وبا دکوپاژ از پيش آماده شده سر صحنه مي رويد و مطابق آن عمل مي کنيد يا اينکه سر صحنه دکوپاژ مي کنيد و تا لحظه آخر در چگونگي کارتان تغيير به وجود مي آوريد؟ ترجيح مي دهم هنگامي که سر صحنه هستم همه چيز از قبل طراحي شده باشد، دکوپاژ کامل در دست داشته باشيم، حتي در موارد لازم استوري بورد هم داشته باشم. در اين فيلم هم از قبل همه صحنه ها دکوپاژ شده بودند، سر صحنه هم دستيار من دکوپاژ کامل را در دست داشت. اما اين شيوه باعث نمي شود که خيلي خود را مقيد کرده و راه تغيير و خلاقيت هاي لحظه اي را ببندم. اگر سر صحنه ايده بهتري به ذهنم برسد يا به من پيشنهاد بشود، دکوپاژ را تغيير مي دهم.
توليد فيلم به سال 1384 بر مي گردد. چرا اين قدر فاصله ميان توليد و اکران عمومي آن افتاده است؟ فيلم نياز به يکسري به جلوه هاي ويژه داشت که زمان بر بودند بنابراين پس از پايان فيلمبرداري هم قدري کار طول کشيد از طرف ديگر زمان اکران فيلم هم يک بار به تعويق افتاد.
"در شهر خبري..." را براي جشنواره فيلم فجر ارائه کرديد؟ بله، فيلم به دفتر جشنواره ارائه شد، اما ظاهرا هيات انتخاب آن را نپسنديد، خب فيلم هم يک کار کمدي ساده بود و کار هنري جشنواره پسندي نبود که انتظار خاصي در اين زمينه از آن داشته باشيم.
اما بدون اغماض و تعارف در جشنواره فيلم هايي با کيفيت پايين تر از "در شهر..." هم وجود داشت... خب، مسئله سليقه هاي هنري هم وجود دارد. داوران و کساني که براي قضاوت در هر جشنواره اي حضور دارند، هريک سليقه خاصي دارند که به هرحال در نتايج تاثير مي گذارد و اين هم امري معمول در همه جشنواره هاست.
در مجموع چقدر حاصل فيلم به خواسته هاي شما نزديک بوده است و شما را راضي مي کند؟ شما هيچ کارگرداني را پيدا نمي کنيد که از حاصل کارش راضي باشد.
هميشه اين وسوسه وجود دارد که اگر فلان جا را فلان طور مي ساختم بهتر بود... بله، هميشه اين وسوسه وجود دارد. من هم از اين قاعده مستثني نيستم. خيلي ايده ها دارم که نتوانستم اجرا کنم. خيلي ايده ها هم بعدا به ذهنم آمد که اي کاش آنها را اجرا مي کردم. اين مسئله البته محدود است به کار خودم، اما درمورد بقيه گروه و همکارانم واقعاً از همه آنها متشکرم.
اشتراک در:
نظرات پیام (Atom)

هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر